Istotnym zadaniem szkolnictwa artystycznego jest wprowadzenie do programów nauczania treści, które rozwiną wśród przyszłych absolwentów szkół i uczelni muzycznych umiejętności managerskie, ponieważ dzięki rozwojowi technologii coraz więcej osób będzie zajmowało się działalnością muzyczną.

Zauważalnym problemem jest to, że polskie szkolnictwo artystyczne, kształcąc wirtuozów i zdobywców nagród, pomija realia współczesnego rynku muzycznego, powodując wycofywanie się z branży muzycznej części utalentowanych muzyków.

Jednym z powodów odwrotu od muzycznej działalności może być zniechęcenie wynikające z braku sukcesów na polu biznesowym.

Podstawowym pytaniem, które warto, aby zadali sobie twórcy i wykonawcy, ale przypuszczalnie także i odbiorcy, którzy chcą być świadomi tego, jakie skutki na rynku muzycznym mogą wywołać ich decyzje, jest pytanie: skąd biorą się pieniądze w przemyśle muzycznym? Odpowiedzi na nie można poszukiwać w artykule Prawo autorskie bez tajemnic, opublikowanym przez Centrum Edukacji Artystycznej w kwartalniku Szkoła Artystyczna, str. 111, autor: Marek Hojda.

Dodatkowo, czytając artykuł, osoby, które pragną aktywnie działać w branży muzycznej uzyskają odpowiedzi na pytania związane z tym czy warto zdecydować się na kontrakt płytowy czy własne wydawnictwo, czy zdecydować się na współpracę z małą czy dużą wytwórnią, czy brać udział w talent show i komercyjnych konkursach, śpiewać po polsku czy po angielsku, czy zdecydować się na granie w jednym zespole czy w wielu zespołach.