Przekonanie, że słuchanie jakiejkolwiek muzyki, jakichkolwiek dźwięków układanych w muzykę rozwija słuch, wrażliwość, poczucie estetyki, itd. nie jest prawdziwe. Co nie oznacza, że należy być przeciwnym mass mediom czy popularnym usługom edukacyjnym.

Należy być świadomym, że to, co mass media oraz mniej lub bardziej popularni muzyczni edukatorzy nam proponują to nic innego, jak przede wszystkim pomysł na sposób spędzania czasu wolnego. Nie należy mylić propozycji mass mediów z edukowaniem muzycznym. Szeroka dostępność muzyki nie jest bezpośrednio związana z muzycznym rozwojem. Chyba, że rzeczywiście jesteśmy odbiorcami programu stworzonego specjalnie na takie potrzeby, ponieważ takie programy także od czasu do czasu się pojawiają. Są zazwyczaj opatrzone odpowiednim tytułem, dzięki któremu nawet intuicyjnie wiemy z czym mamy do czynienia.

W Polsce kształcenie artystyczne, muzyczne skupia się wokół Szkół Muzycznych I i II stopnia, Ogólnokształcących Szkół Muzycznych oraz Akademii Muzycznych. Pozostałe propozycje artystycznego kształcenia muzycznego są propozycjami pozaformalnymi, dowolnymi. Nawet takimi, które z faktyczną edukacją artystyczną mają niewiele wspólnego.

Co możemy z tym zrobić? Wybierzmy dla siebie to, co odpowiada naszym potrzebom. Trzeba pamiętać o tym, że w nauczaniu artystycznym nie ma drogi na skróty. Trwa ono wiele lat i wymaga wysiłku. A także o tym, że przedmiot muzyka realizowany w szkołach powszechnych nie jest tożsamy z artystycznym nauczaniem muzyki.

Może zdarzyć się, że z jakichś względów osoby utalentowane nie mogą uczestniczyć w formalnej edukacji artystycznej. Wtedy warto szukać nauczycieli prywatnych, którzy ukończyli pedagogikę instrumentalną, osób z wykształceniem artystycznym. Natomiast, jeśli chcemy pobawić się, pośpiewać i pomuzykować, poznać nowych ludzi, to dobrym wyborem mogą okazać się różne usługi edukacyjne z zakresu muzyki. Wciąż warto sprawdzić kto je prowadzi, żeby odpowiednio pokierować ewentualnymi wydatkami. Jakikolwiek wybór rzadko mają osoby zamieszkujące mniejsze miejscowości, a dzieciom zazwyczaj pozostaje polegać na nauczycielach przedmiotu muzyka w szkołach powszechnych. Można też samodzielnie skorzystać z wiedzy na temat dotychczasowego dorobku naukowego w zakresie pedagogiki muzyki dzięki książce Wiesławy Aleksandry Sacher – Pedagogika muzyki. Teoretyczne podstawy powszechnego kształcenia muzycznego. Oficyna Wydawnicza „Impuls”.