Na stronach Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego możemy przeczytać, że przywrócenie w 2008 roku obowiązkowego nauczania muzyki i plastyki do programów obowiązujących w szkołach powszechnych było ważnym krokiem na drodze do poprawienia jakości edukacji kulturalnej młodych Polaków*.
W formie czteroetapowych badań Marek Krajewski oraz Filip Szmidt przeanalizowali proces wdrażania podstaw programowych dla szkół podstawowych oraz gimnazjalnych, wprowadzonych w życie w roku szkolnym 2009/2010. Co więc ustalili w 2013 i 2014 roku?
Ustalili kim jest nauczyciel przedmiotów artystycznych w szkołach powszechnych. Jak wygląda ważność przedmiotów muzyka i plastyka na tle pozostałych realizowanych w szkolnictwie zajęć, organizacja lekcji oraz wyposażenie szkół umożliwiające sprawne przeprowadzone zajęć artystycznych w klasach.
Badania pokazały, że nauczyciele przedmiotów artystycznych – muzyki i plastyki mają bardzo zróżnicowane wykształcenie i rzadko są absolwentami szkół artystycznych lub czynnymi artystami. Zaledwie 13% nauczycieli przedmiotów artystycznych posiada wykształcenie wyższe artystyczne i uczy szkołach powszechnych. Plastyka i muzyka zajmują najniższą hierarchię wśród przedmiotów realizowanych w szkołach. Pracę nauczycieli wyznacza w dużej mierze rytm tradycyjnych szkolnych świąt i uroczystości, a uczniowie często nie dostrzegają jakże oczywistego związku między kulturą i sztuką, a innymi obszarami życia. Problemem jest także nieodpowiednie wyposażenie pracowni**.
Obraz wyłaniający się z raportu Marka Krajewskigo oraz Filipa Szmidta jest dość przygnębiający. Autorzy badań rekomendują zwiększenie obowiązkowej liczby godzin przeznaczonych na realizację przedmiotów artystycznych, zmiany w organizacji lekcji, nieograniczanie możliwości współpracy z instytucjami kultury i stworzenie celowego funduszu przeznaczonego na zakładanie pracowni muzycznych i plastycznych**. Rekomendacje zwiększenia obowiązkowej liczby godzin przedmiotów artystycznych nie zostały uwzględnione w reformie szkolnictwa wprowadzanej od roku szkolnego 2017/2018: RAMOWE PLANY NAUCZANIA.
Natomiast powstał projekt, którego celem jest wychowanie melomanów i stałe zwiększanie kontaktu z muzyką klasyczną poprzez media oraz Instytucje Kultury. Do 30 czerwca 2017 roku mają zakończyć się konsultacje i zgłoszenia do Programu umuzykalnienia Polaków do MKIDN. Program nie dotyczy szkół artystycznych.
Szczegółowe informacje:
Instytut Muzyki i Tańca
Program zwiększenia częstotliwości słuchania muzyki klasycznej w Polsce
*PRZEDMIOTY ARTYSTYCZNE W SZKOLNICTWIE POWSZECHNYM
**PLASTYKA I MUZYKA W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH I GIMNAZJALNYCH W POLSCE