KOMPONOWANIE MUZYKI DO GIER

Sporo źródeł w ostatnim czasie podaje, że branża GameDev rozkwita, a w świecie kultury i sztuki mocno tracą dwie branże – filmowa (przesuwanie premier filmów) oraz muzyczna (zakaz organizowania imprez masowych).

Utrudnienia nie dotyczą producentów gier, którzy dostarczają rozrywkę do domu, dlatego coraz większa ilość twórców muzycznych spogląda w ich stronę. Dodatkowo rozwój technologii związanej z nagrywaniem oraz produkcją dźwięku i muzyki jest tak szybki, że obecnie część twórców nie czuje potrzeby, żeby kształcić się muzycznie. W przypadku twórców zajmujących się typowo muzyką rozrywkową – hip-hopowych czy ambientowych umiejętność pisania i czytania nut nie jest konieczna, tak w przypadku twórców, chcących związać swoją przyszłość z zawodem kompozytora muzyki do gier, ugruntowana wiedza na temat zasad tworzenia muzyki, harmonii, elementów dzieła muzycznego, instrumentacji, orkiestracji będzie niezbędna, podobnie jak wiedza z zakresu produkcji dźwięku, miksowania, postprodukcji czy implementacji.

CZY KAŻDY MOŻE KOMPONOWAĆ MUZYKĘ DO GIER?

Co do zasady muzykę komponuje się z wykorzystaniem zapisu nutowego. W innym przypadku muzykę tworzy się na przykład z gotowych elementów, co nie zmienia faktu, że twórcą rzeczywiście może być każdy. I tak samo w przypadku twórców, jak w przypadku kompozytorów, poziom umiejętności, kompetencji i wiedzy, możliwości wynikających ze znajomości technologii może być różny. To czy producent gry potrzebuje kompozytora czy twórcy będzie zależało także od konceptu i gatunku gry, odbiorcy gry czy od budżetu przeznaczanego na konkretny projekt. Inne są potrzeby kilku osób tworzących grę „po godzinach”, inne są potrzeby profesjonalistów.

KOMPONOWANIE – INTENCJONALNE LOKOWANIE DŹWIĘKU

Grupa twórców muzyki do gier nie jest jednorodna. Wydaje się, że klasycznie wykształceni kompozytorzy do tej pory stanowią w niej mniejszość. Za to chętniej wybierani są do większych produkcji, kiedy trzeba stworzyć muzykę, która reaguje wraz z bohaterem gry i jest potrzeba, żeby płynnie przechodziła z jednej sceny w kolejną i zmieniała się wtedy, kiedy gracz podejmuje różne akcje.

Tym też komponowanie muzyki do gier różni się od komponowania muzyki do filmów – w grze muzyka potrzebuje zmieniać się między innymi wraz decyzjami i wyzwaniami podejmowanymi przez gracza.

Szukasz kompozytora muzyki do gier, producenta czy sound designera? Wejdź na aleluszcz.com.