Banki muzyki to współcześnie rozpowszechniony sposób na dobór muzyki do różnych form audiowizualnych. W krótkich formach reklamowych, przeznaczonych przede wszystkim do Social Mediów czy TV, takie działanie może mieć sens. Jednak w przypadku innych produkcji warto zadać sobie pytanie o cel, który chce się osiągnąć.
Większość banków muzyki reklamuje się jako miejsca doskonałe dla twórców materiałów promocyjnych, animacji, reklam, filmów szkoleniowych, edukacyjnych czy prezentacji i podcastów. Muzykę do takich projektów można wybrać różnie – korzystając z wewnętrznych wyszukiwarek według kryterium nastroju, tempa, charakteru. Banki muzyki informują też, że muzyka, którą oferują jest w skrócie – najlepsza, i tu warto pamiętać, że muzyka z banków jest zwyczajnie różnej jakości i wartości muzycznej. Do korzystania z muzyki z banków dodatkowo skłania możliwość jednoczesnego zakupu licencji royalty free, taniej muzyki bez tantiem, do komercyjnego wykorzystania, bez żadnych dodatkowych opłat. Kupujesz raz i posiadasz.
Sami twórcy, korzystający z banków muzyki, wcielają się w rolę edytorów i dopasowują wybrany utwór do warstwy wizualnej. Skracają i montują. Zdarza się, że dopasowują obraz do muzyki – wtedy, kiedy okazuje się, że wybrali muzykę, którą po prostu ciężko sensownie „pociąć” do wcześniej stworzonego obrazu.
Z kolei muzyka oryginalna to muzyka skomponowana specjalnie do konkretnego projektu – filmu, trailera, reklamy, gry. Taka, która nie powtórzy się w żadnym innym projekcie i będzie idealnie zespolona z obrazem, do którego jest tworzona. Tym zajmuje się kompozytor. To on jest odpowiedzialny za poszukiwanie i tworzenie oryginalnych koncepcji muzycznych opartych na świadomym wyborze środków wyrazowych. Szuka motywu postaci, emocji, nastroju i możliwości wpływu na odbiorę. Idealnie jest, kiedy może uczestniczyć w projekcie już na etapie tworzenia scenariusza czy konceptu, ponieważ muzyka znacząco wpływa na odbiór strony wizualnej – choćby na odczucie tempa scen. W praktyce zdarza się, że kompozytor zajmuje się również edycją muzyki, jeśli posiada zaplecze techniczne do wykonywania tego typu zadań. Kompozytor często wykorzystuje do pracy swoje studio i staje się wtedy także producentem muzyki.
Kluczem do sprawnego zrealizowania projektu z muzyką oryginalną jest komunikacja oczekiwań względem warstwy muzycznej. Odpowiednio zaplanowane działania oszczędzą czas oraz środki i zawsze są efektywne, kiedy współpracuje się ze specjalistami posiadającymi wiedzę i doświadczenie w posługiwaniu się muzyką.
Czy warto korzystać z banków muzyki?
To zależy. Angażowanie kompozytora do 15 sekundowej reklamy na Facebook’a może nie mieć większego sensu. Natomiast, jeśli celem jest stworzenie muzyki do gry, filmu krótkometrażowego, fabularnego, trailera, reklamy TV czy ogólnie – innych dłuższych form, wtedy warto zastanowić się nad muzyką oryginalną, ponieważ proces doboru muzyki – z banku, obarczony jest wieloma pomyłkami i przede wszystkim nie gwarantuje długofalowego efektu, na którym często twórcom jednak zależy. Bo, jeśli twórca, reżyser poświęca sporo czasu na to, aby odpowiednio przygotowane były sceny, światło, ujęcia kamery, a aktorzy wykonują duble, to nie ma powodu, żeby muzyką do takiego projektu stał się przypadkowy muzyczny podkład.