Sondaż zrealizowany przez Centrum Badania Opinii Społecznej, dotyczący uczestnictwa w kulturze instytucjonalnej – organizowanej przez państwo lub samorządy, stał się podstawą do opracowania przez Narodowe Centrum Kultury segmentacji grup uczestników kultury.

Narodowe Centrum Kultury zaproponowało pięć potencjalnych grup uczestników. Oto one:

ZDYSTANSOWANI PRAGMATYCY
Mam 65 lat i jestem emerytem z wykształceniem zasadniczym zawodowym. Ostatnio byłem na festynie, gdzie przy okazji wysłuchałem występu zespołu disco polo.

PODŁĄCZENI WSZYSTKOŻERCY
Mam 30 lat i wykształcenie wyższe. Pracuję jako kierownik działu w startupie. Ostatnio byłem w kinie na filmie Bohemian Rapsody oraz na koncercie mojego ulubionego zespołu grającego rap.

POZOSTAJĄCE W STREFIE KOMFORTU
Mam 40 lat i wykształcenie średnie. Pracuję jako fakturzystka w dyskoncie. Ostatnio podczas powrotu z kina wstąpiłam na jarmark, gdzie kupiłam płytę mojej ulubionej wokalistki pop.

BYWALSCY ESTECI
Mam 55 lat i wykształcenie wyższe. Często odwiedzam jarmarki, bibliotekę, kino… w zasadzie to jestem w nieustannym ruchu. Odpoczywam słuchając muzyki.

ZANURZONE W KULTURĘ
Mam 32 lata i wykształcenie wyższe. Jestem dyrektorem kreatywnym w małej firmie marketingowej. Często odwiedzam muzea, kino, biblioteki. Relaksuję się słuchając muzyki klasycznej w domu.

Zadaniem instytucji kultury jest między innymi aktywne szukanie nowych odbiorców. Problem polega jednak na tym, że pojęcie kultura jest pojęciem wieloznacznym, i dodatkowo, różnie interpretowanym, w zależności od nauki, która się w danym momencie kulturą zajmuje. Pojęcie kultura  bywa również utożsamiane wyłącznie z zachowaniem – kulturą osobistą. Stąd niektórym odbiorcom może być ciężko zorientować się w czym dokładnie biorą udział, będąc nazwanymi uczestnikami kultury. Jedno jest pewne. Jest to szerokie pojęcie, które nie wartościuje żadnej aktywności w jego obrębie i dlatego mimo, że wykonywanie piosenek disco polo nie wymaga szczególnych umiejętności, to koncert disco polo jest dokładnie w tej samej grupie instytucjonalnych wydarzeń z zakresu kultury, co koncerty muzyki klasycznej. Nie ma tu znaczenia wysiłek, zaangażowanie, kompetencje, możliwości czy talent.

Więcej o samym badaniu oraz jego celach można dowiedzieć się ze strony www Narodowego Centrum Kultury. Można również obejrzeć relację  video z konferencji “Badania publiczności w instytucjach kultury”, która odbyła się na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego: SEGMENTACJA UCZESTNIKÓW KULTURY