W III Konwencji Muzyki Polskiej, która odbyła się w dniach 15-17 maja 2017 w Warszawie udział wzięło niemal 300 uczestników. Celem było przygotowanie i prezentacja analiz o różnych dziedzinach muzyki i infrastrukturze polskiej kultury muzycznej, postawienie diagnozy i formułowanie strategii zmiany sytuacji[1].

Jednym z paneli dyskusyjnych był panel zatytułowany: Muzyka dla dzieci. W podsumowaniu panelu można przeczytać, że temat jest ważny, potrzebny i aktualny. Szczególnie w kontekście udziału rodziców w umuzykalnianiu dzieci i uświadomieniu rodzicom, co zyskują dzieci i oni sami muzykując wspólnie z dzieckiem. Zwrócono uwagę na to, że nie ma sztuki, a tym bardziej muzyki bez kontaktu z drugim człowiekiem.

Wskazano na rolę nauczyciela, który jest odpowiedzialny nie tylko za wprowadzenie dziecka w świat sztuki muzycznej, ale jest także przewodnikiem po świecie muzyki dla rodziców.

Przedstawiono również badania kompetencji muzycznych uczniów po pierwszym etapie nauczania w szkołach ogólnokształcących: WSPÓŁCZESNA (NIE)MUZYKALNOŚĆ oraz wskazywano na to, że tam, gdzie jest to możliwe, należy przekazać kształcenie muzyczne w ręce specjalistów: KOMPETENCJE MUZYCZNE NAUCZYCIELI KLAS I-III. Wielokrotnie poruszany temat niewystarczających kompetencji muzycznych nauczycieli w szkołach powszechnych nie znalazł odzwierciedlenia w odpowiednich rozporządzeniach. Z przytoczonych podczas panelu dyskusyjnego badań wyłonił się ponury obraz nauczycieli, którzy nie podejmują aktywności muzycznych. Dzieci, jeśli w ogóle śpiewają, to głównie wtedy, jeśli dostępny jest podkład z płyty, nagrany najczęściej przy towarzyszeniu instrumentów elektronicznych. W szkołach powszechnych brakuje też instrumentów muzycznych, pracowni muzycznych, a także miejsc do występów.

Zwrócono również uwagę na poziom śpiewników dla dzieci oraz poziom piosenek znajdujących się w podręcznikach. Często ciężko nazwać znajdujący się tam repertuar za piękny i wartościowy, a w licznych przypadkach repertuar w ogóle nie powinien być dopuszczony do szkół i przedszkoli. Uznano, że należy zainteresować środowisko kompozytorów twórczością dla najmłodszych, szczególnie taką, którą można wykonać bez instrumentu[2].

Moderator:
dr hab. Anna Waluga, Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego w Katowicach, Stowarzyszenie im. Zoltána Kodálya w Polsce

Paneliści:
Katarzyna Paterek, Fundacja Rozwoju Dzieci im. J. A. Komeńskiego
Witold Roy Zalewski, Mały Kolberg
Adam Świtała, Polskie Stowarzyszenie Edukacji i Animacji Muzycznej

______________________

[1]    www.konwencjamuzyki.pl – http://www.konwencjamuzyki.pl/pl/2017/aktualnosci/zakonczyla-sie-iii-konwencja-muzyki-polskiej

[2] www.konwencjamuzyki.pl – http://www.konwencjamuzyki.pl/uploads/files/4000_Podsumowanie-Muzyka-dla-dzieci-pdf.pdf, str. 2-4

SUBSKRYBUJ

OBSERWUJ

Poprzedni artykułKlucz do rozumienia muzyki
Następny artykułFortepiany CALISIA – historia sztuki i rzemiosła